Till Trendrapport #4 har jag använt mig av ett brett spektrum av källor. De viktigaste källorna har den här gången varit:
Analysbrevet från Olle Lidbom (alias Vassa Eggen om medier och trender)
Annika Lidne, webbanalytiker som driver företaget Disruptivemedia som ordnar seminarier och konferenser om digitala medier.
Bonniers R&D, blogg från Bonnierkoncernens utvecklingsteam med fokus på nya medier.
Digitala Affärer, kollektiv blogg som drivs av tidningen Internetworld.
Johan Ronnestam, IT-entreprenör.
Mashable, en sajt som bevakar sociala medier.
Media Culpa, blogg och analyser om media och pr.
Mindpark, kollektiv blogg om internet och medier med Joakim Jardenberg, IT-entreprenör som moderator.
Nodens Kjell Lindström och deras omvärldsbevakning ”Veckans trender och tecken”
O’Reilly, om bokbranschen och digitala medier.
Same Same But Different, blogg om Internet och medier som drivs av journalisten Sofia Mirjamsdotter mfl.
Sara Öhrwall, Bonniers R&D, skriver i antologin Gratis? (QNB Publishing, 2009) om de fem rollerna för framtidens medieföretag. Här ett kort utdrag från boken.
Steven Overman (IT-entreprenör som driver projektet The Realtimeproject