Tjockholmen, Terapisnack, Comunicera och andra kvacksalvare

Det finns allehanda kvacksalvare i psykologivärlden. Men det är inte lätt att veta vad som är vad. Jonas Gåde, kallar sig coach och ligger bakom en mängd sajter däribland forumet Terapisnack, diskussionsajterna Relationslabbet och Battresjalvfortroende samt Tjockholmen (dokusåpa på Kanal 5 för ett par år sedan) och Therapy.se. Gåde har också coachat deltagare i TV3:s Fame Factory. Bakom alla dessa initiativ står företaget Comunicera som finns etablerat i Stockholm, Göteborg, Alingsås och Hässleholm. Comunicera verkar vara ett diverséföretag som är experter på allt. Så här presenterar man sig själv på sin hemsida:

”Comunicera är ett kompetensutvecklingsföretag inom personlig terapi terapihjälp coaching eller personlig utveckling. Vi behandlar framgångsrikt ångest, panikångest, stress, depression, tvångstankar, tvångshandlingar, dålig självkänsla, dåligt självförtroende, socialfobi, ätstörningar, anorexi, bulimi, missbruk, alkohol, droger och relationsproblem, parterapi, familjeterapi. Vi arbetar med både individer, grupper, gruppterapi och organisationer.

Grundaren Jonas Gåde säger sig också ha skapat Powerthinking som sin särskilda metod. Så klart kan du ladda gratis ladda ned hans bok ”Servicematerial till ett bättre liv!”. Gåde har även skrivit boken ”Tjockholmsbibeln – tänk dig smal! – första boken om mental viktminskning”. Med tanke på hur ärftlighet och övervikt hänger ihop så känns budskapet inte särskilt hederligt. Av de 14 personer i personalen på Comunicera är endast en leg. psykolog. Nästan alla andra är uteslutande utbildade i Gådes egen Powerthinkingmetod. Vissa har en Master i Powerthinking, vad nu det är. Men Comunicera har uppenbarligen kompetens att bota allting. För mig är det mer det okej att coacha på men om man påstår att man kan göra allting som Comunicera säger att man kan, då vill jag se gärna att folk har någon typ av officiellt certifierad utbildning.

Terapisnack är dessutom sinnrikt uppbyggt. För varje foruminlägg får man en kredit som man sedan kan lösa in i olika typer av kurser, behandlingar som givetvis Comunicera tillhandahåller. Det är ett slags småskaligt konstruerat pyramidspel. Vissa företag drivs med pyramidförsäljning, en liknande metod där man värvar nya köpare och säljare. Herbalife är ett känt exempel på ett sådant företag. Terapisnack har 544 aktiva medlemmar, 3532 ”medlemmar”. 18 816 inlägg har hittils producerats. Gåde själv har 7 101 krediter att lösa in. Jag skulle rekommendera att Gåde deltog i något av våra etiksemiarier som vi har under utbildningen på psykologlinjen. Det verkar behövas.

written by

The author didn‘t add any Information to his profile yet.
Related Posts

Comments are closed.

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!