Dramalabbet överträffar sig själv

dramatopp.jpg

Dramalabbet river av tre pjäser på samma kväll under sin festival för nyskriven dramatik. Det är angelägna ämnen och det finns ett driv och ett tempo som för handlingen framåt. Pjäserna känns samtida på ett autentiskt sätt. Det är inte skrivet i pannan att det är om nuet det gäller, vi i publiken känner det. Tre timmar drygt med paus emellan svischar snabbt förbi. Dramalabbets festival spelas lördag och söndag fram till den 9 december. Skynda, skynda!

Arkitektprinsessan av Martin Odh handlar om tre mitt-i-karriären arkitekter (nåväl en av dem är inredingsarkitekt). Det ena paret har skilt sig och två är systrar som för länge sedan mentalt har skiljt sig från varandra. Det är en träffsäker cynisk dialog där karaktärerna pratar bort varandra. De är alla tre för självupptagna för att se de andras ensamhet.

I Gustav Tegbys ”Oslagbara” börjar handlingen i en klaustrofobisk lägenhet där huvudpersonen sveper ett glas mjölk och berättar om sina sjuka fantasier. Ur kylskåpet dyker plötsligt James Bond, porrskådisen John Holmes och Mästerdetektiven Kalle Blomkvist upp. De är alla tre otidsenliga barndomsidoler som gör sig påminda. Pjäsen blir en absurd och tragikomiskt potpuri över vår tid. De är en pjäs om manlighet hos tre problematiska förebilder.

Leif Zern recenserar i DN. Fakta om pjäserna:

Verk: ”Arkitektprinsessan” av Martin Odh
Plats: Dramalabbets scen
Regi: Ulricha Johnson
Medverkande: Anna Ulrika Eriksson, Anna Lena Efverman, Henrik Dahl

Verk: ”Kvävningsreflexen” av AnnaLina Hertzberg
Plats: Dramalabbets scen
Regi: AnnaLina Hertzberg
Medverkande: Liv Mjönes, Harald Lönnbro

Verk: ”Oslagbara” av Gustav Tegby
Plats: Dramalabbets scen
Regi: Maja Salomonsson
Medverkande: Erik Magnuson, Eva Johansson, Louise Löwenberg, Tomas Glaving